MENU
Trudno dokładnie określić datę wykonania fotografii. Na pewno po 1904 roku (bo stacja jest ukończona), ale też na pewno przed 1920 rokiem. Świadczą o tym widoczne semafory żaluzjowe – poprzedniki dziś jeszcze spotykanych semaforów kształtowych z pełnym skrzydłem. Takie semafory likwidowano po I wojnie światowej.

Wartym podkreślenia szczegółem jest uwiecznienie na zdjęciu pociągu w ruchu, wyjeżdżającego ze stacji. Za lokomotywą parową znajduje się doczepiony wagon bagażowo-pocztowy, a za nim prawdopodobnie trzyosiowe wagony pasażerskie tzw. boczniaki, nazywane tak z racji drzwi wejściowych umieszczonych na całej długości burty wagonu. To nie jest skład dalekobieżny, raczej obsługujący Trasę Podsudecką. Najczęściej na tej linii ok. 1914 roku kursowały pociągi relacji Legnica – Kamieniec – Nysa. Analizując położenie słońca i cienie, zdjęcie zrobione zostało około godzin południowych. W tym kierunku tj. na Kamieniec Ząbkowicki jechały pociągi (wg rozkładu z 1914):
1) osobowy z Rudnej godz. 7:57 – Kraszowice godz. 10:45 – Nysa godz. 13:14;
2) przyśpieszony z Legnicy godz. 11:26 – Kraszowice godz. 13:12 – Kamieniec godz. 14:26;
3) osobowy Rudna godz. 11:20 – Kraszowice godz. 15:01 – Kamieniec godz. 16:08.
Można zatem przyjąć że to pociąg z godziny 13.12.

Pociąg prowadzi pruska lokomotywa typu P4¹ parowóz produkowany w latach 1891-1901 (na PKP Od1). Lokomotyw tej serii używano w ruchu osobowym, także do pociągów przyśpieszonych. Dość szybko zastąpione zostały na najważniejszych liniach przez silniejsze lokomotywy serii P4². Lokomotywa na zdjęciu mogła ciągnąć na płaskim terenie pociąg o masie 160 ton z prędkością 80 km/h, 310 ton z prędkością 70 km/h i 500 ton z prędkością 60 km/h.

Zdjęcie tylko do publikacji na portalu www.polska-org.pl . Rozmiar uzasadniony szczegółowością zdjęcia.


Dodał: Trapp° - Data: 2022-08-05 17:23:51 - Odsłon: 870
Lata 1904-1915


Dawna stacja węzłowa (3 klasy) wybudowana w km 60,752 (60,49) linii Wrocław - Jedlina Zdr. i w km 223,708 km linii magistralnej Katowice - Legnica, położona na wysokości 238 m npm. Pierwotnie pociągi zmierzające ze Świdnicy w strone Dzierżoniowa zatrzymywały się na terenie Jakubowic - sam dworzec znajdował się na wysokości dzisiejszej drogi kołowej (niweleta ok. 5 wyżej od dzisiejszego torowiska). W związku z budową Kolei Doliny Bystrzycy (Weistritztalbahn) zbudowano ok 200 metrów bliżej Świdnicy od podstaw nową stację węzłową na której krzyżowały się linie z Nysy - Kamieńca do Legnicy i Rudnej (obecnie linia 137) oraz Wrocław - Świdnica - Jedlina Zdr. (LK 285 i 266). Na stacji znajdował się dworzec, szalet, magazyn towarowy, nieduży plac ładunkowy, 2 perony i nastawnia przy budynku dworca. W późniejszych latach wybudowano 2 nastawnie ŚK i ŚK1, a starą zlikwidowano. Stacja posiadała także magazyn paliw oraz stał budynek dla pracowników. Dawny budynek dworca w Jakubowicach przebudowano na mieszkania kojeowe. Układ torowy stacji z połowy ub. wieku to: 3 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 4 rozrządowe i 1 ładunkowy z wagą wagonową i skrajnikiem. Stacja miała za zadanie odciążyć pozostałe stacje świdnickie z czynności rozrządowych na obu krzyżujących się liniach. Po wstrzymaniu przewozów osobowych na linii Świdnica - Jedlina-Zdrój w 1992 roku i Świdnica - Wrocław wi 2000 stację zdegradowano do posterunku odgałęźnego, a później oficjalnie zlikwidowano. Z powodu oddalenia od zabudowań i przy biernej postawie zarządcy infrastruktury opuszczona stacja została ogołocona ze wszystkiego co można było ukraść, reszta została zniszczona, ostał się jedynie budynek dworca, choć i tak ok. 2015 roku wyglądał już jakby miał być wyburzony. Jako ciekawostkę można podać, że mimo likwidacji przystanku jeszcze w 2005 roku zdarzało się że po wprowadzeniu nowego rozkładu maszyniści nie znający dobrze szlaku przez pomyłkę się tu zatrzymywali. W związku z decyzją o remoncie górskiego odcinka linii 285 ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju to tu, na dawnej stacji rozpoczęto prace budowlane i odbudowę układu torowego już na początku 2019 roku. Formalnie dawny przystanek ma obecnie status "rozjazdu odgałęziającego" z pikietażem km 60,726 i choć nie ma tu obsadzonego posterunku oprócz automatyki to przy zmianie numeru linii kolejowej 285 i wydzieleniu z niej linii 266 to właśnie Świdnica Kraszowice jest dziś początkiem tej linii.

(moose)

  • /foto/8400/8400208m.jpg
    1902
  • /foto/228/228557m.jpg
    1903
  • /foto/233/233164m.jpg
    1903
  • /foto/239/239494m.jpg
    1905
  • /foto/4263/4263140m.jpg
    1980
  • /foto/8816/8816728m.jpg
    2002
  • /foto/8816/8816730m.jpg
    2002
  • /foto/8816/8816735m.jpg
    2002
  • /foto/8816/8816738m.jpg
    2002
  • /foto/8816/8816740m.jpg
    2002
  • /foto/3374/3374200m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374213m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374221m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374255m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374274m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374300m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374324m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374344m.jpg
    2004
  • /foto/259/259537m.jpg
    2008
  • /foto/304/304046m.jpg
    2008
  • /foto/332/332696m.jpg
    2010
  • /foto/4443/4443524m.jpg
    2013
  • /foto/5138/5138445m.jpg
    2013
  • /foto/5146/5146181m.jpg
    2013
  • /foto/5072/5072233m.jpg
    2013
  • /foto/5094/5094812m.jpg
    2013
  • /foto/5294/5294856m.jpg
    2013
  • /foto/5294/5294879m.jpg
    2013
  • /foto/4851/4851908m.jpg
    2014
  • /foto/6365/6365169m.jpg
    2016
  • /foto/6365/6365170m.jpg
    2016
  • /foto/6365/6365171m.jpg
    2016
  • /foto/7572/7572352m.jpg
    2018
  • /foto/7779/7779459m.jpg
    2019
  • /foto/8030/8030648m.jpg
    2019
  • /foto/8030/8030653m.jpg
    2019
  • /foto/8085/8085486m.jpg
    2019
  • /foto/8094/8094471m.jpg
    2019
  • /foto/8121/8121153m.jpg
    2019
  • /foto/8121/8121154m.jpg
    2019
  • /foto/8471/8471417m.jpg
    2020
  • /foto/8471/8471441m.jpg
    2020
  • /foto/9030/9030912m.jpg
    2020
  • /foto/9716/9716490m.jpg
    2022
  • /foto/10434/10434048m.jpg
    2023
  • /foto/10434/10434049m.jpg
    2023
  • /foto/10434/10434051m.jpg
    2023
  • /foto/10479/10479342m.jpg
    2023

Trapp - zbiory prywatne

Poprzednie: Dom nr 22 (d. gospoda) Strona Główna Następne: Pomnik Manfreda von Richthofena


Ryszard Kumorek | 2022-08-06 15:55:13
Piękne zdjęcie i piękny opis!
Trapp | 2022-08-06 22:03:40
Za opis należy podziękować Rafałowi (Moose)!!!
Ryszard Kumorek | 2022-08-07 15:15:32
Tak się spodziewałem. Tylko On to tak potrafi! :-)
Misia | 2024-04-04 23:56:50 | edytowany: 2024-04-05 01:25:43
Dziękuję za piękny opis i zdjęcie Wszystko tak pięknie wygląda jakbym była na wiadukcie i patrzyła na Stację kolejowa. Piękne przeżycie i radość w sercu. Ta stacja to moje dzieciństwo. Do dzisiaj słyszę megafon ze słowami nastawniczego kiedy pociąg zatrzymywał się na stacji Stacja Świdnica Kraszowice Stacja Świdnica Kraszowice Aż łzy ciekną po policzkach i pomyśleć że to moja mama wprowadziła to kiedy rozpoczęła pracę na stacji. Mój tato był Zawiadowca Stacji A ja pamiętam niektóre godziny rozkładu pociągów 👍😃