MENU
Roboty konserwacyjne linii kolejowej numer 137 Katowice - Legnica na odcinku Świdnica Miasto - Jaworzyna Śląska. W tle po lewej stronie widoczny park Strzelnica. Przed nim obsadzona drzewami droga - obecna ulica Esperantystów. Autorem fotografii jest Pan Władysław Orłowski, fotografia pochodzi z wystawy plenerowej zorganizowanej przez portal www.mojemiasto.swidnica.pl

Dodał: janusz50938° - Data: 2013-12-02 22:19:42 - Odsłon: 4668
Lata 1960-1965


Najdłuższy w latach 1855-1906 na całym Śląsku (dokładniej, w całej prowincji śląskiej) wiadukt kolejowy - 600 m długości. Linia kolejowa jednotorowa do 1906 roku. Podczas przebudowy kolejowej Trasy Podsudeckiej na dwutorową (1906–08) wiadukt ten obłożono ziemią i ukryto wewnątrz powstałego nasypu pozostawiając wolnymi trzy przęsła, wykorzystywane obecnie przez ulicę Esperantystów (trasę krajową nr 35), ulicę Kanonierską i tunel dla pieszych (na przedłużeniu ul. Jagiellońskiej, między parkami: Szkolnym i Sikorskego). Wykonano też specjalny tunel, którym przepływa potok Wapienniczka. Wiadukt Północny, był jednym z najciekawszych tego rodzaju obiektów. Nie był wprawdzie tak wysoki jak inne wiadukty, ale jego nieoczekiwane pojawienie się na prawie płaskim terenie musiało czynić mocne wrażenie tak dla podróżnych, jak zwłaszcza dla osób oglądających go z pewnej perspektywy. Wspierał się on na 33 kamienno-ceglanych filarach posadowionych w odstępach 50 stóp (ok. 17,5 m). Na nich spoczywała płaska konstrukcja żelazna dźwigająca szyny. Po bokach zamocowana była niewysoka kratownica. Filary miały różną wysokość akcentowaną jednym, dwoma lub trzema gzymsami. Kształtem przypominały dwa wysokie zaokrąglone słupy połączone masywną ścianą. Całość była obłożona dwubarwną cegłą licówką. Wiadukt, podobnie jak cała linia był jednotorowy. Wiódł prawie dokładnie z północy na południe wznosząc się lekko ku twierdzy świdnickiej. Najwyższe filary, nr 26 i 27 licząc od południa, znajdowały się nad Wapienniczką, która w tym miejscu przepływała na wysokości 230 m npm. Najniższe filary były przy krańcu południowym, gdzie wiadukt przechodził w nasyp. Pomiędzy filarem nr 7 i 8 wiodła droga do Tomkowej (obecna ul. Kanonierska).
Podstawa północnego krańca wiaduktu znajdowała się na wysokości 232 m npm, zaś południowego 236 m npm. (opracował: Kanonier.DSW)
------------------------------------------------------------------
Bibliografia:
Andrzej Scheer „150 lat kolei w Świdnicy na tle kolei śląskiej” Rocznik Świdnicki 1994, s. 28-98.
Andrzej Scheer „Zapomniane linie kolejowe w woj. wałbrzyskim" Rocznik Świdnicki 1984, s. 38-98.

  • /foto/116/116961m.jpg
    1866 - 1890
  • /foto/9355/9355970m.jpg
    1895
  • /foto/7712/7712905m.jpg
    1898
  • /foto/111/111403m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/98/98755m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/428/428027m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/5977/5977879m.jpg
    1905
  • /foto/9658/9658581m.jpg
    1905
  • /foto/98/98753m.jpg
    1906
  • /foto/427/427037m.jpg
    1953
  • /foto/3619/3619009m.jpg
    1965
  • /foto/372/372956m.jpg
    2011
  • /foto/4310/4310272m.jpg
    2013

inne

Poprzednie: 1904 - Otwarcie linii kolejowej Doliny Bystrzycy Strona Główna Następne: Wiadukt kolejowy (Świdnica / LK 137 - ul. Esperantystów)


Ryszard Kumorek | 2013-12-04 17:28:59
Pierwsze, nagłe skojarzenie. Czy to przypadkiem nie jest ta okolica !
Petroniusz | 2013-12-04 21:32:45
Ale miałeś nosa! :)
Ryszard Kumorek | 2013-12-05 16:57:44
Dzięki wielkie! Gdy zobaczyłem to zdjęcie, od razu rzucił mi się w oczy wycinek krajobrazu po lewej. Pomyślałem, że kiedyś było takie zdjęcie niezidentyfikowane i krótka nad nim dyskusja w komentarzach. Zaglądnąłem gdzie trzeba no i...oczywiście! Ale wolałem poczekać na reakcję fachowców. Uwielbiam, jak mi się takie zagadki rozwiązują! :-)