Najpierw wybudowano odcinek Jaworzyna Śl. - Świdnica, później Świdnica - Dzierżoniów i Jaworzyna Śl. - Legnica. Następne odcinki w stronę Nysy wybudowano dopiero po 20-tu latach.
Otwarcie poszczególnych odcinków odbyło się:
- Jaworzyna Śl. - Świdnica (Twierdza - pierwszy przystanek) 21.07.1844 rok,
- Świdnica - Dzierżoniów 24.11.1855 rok,
- Dzierżoniów Śl. - Ząbkowice Śląskie 01.11.1858 r.
- Ząbkowice Śląskie - Kamieniec Ząbkowicki 01.04.1874 rok,
Od pierwszych lat XX w. cała linia była dwutorowa. Po wojnie Rosjanie zdemontowali 1 tor. Na niektórych odcinkach dołożono potem po 1 torze. Obecnie jest tak: od Legnicy do Jaworzyny Śl. jest 1 tor, od Jaworzyny Śl. do Świdnicy są 2 tory, Od Świdnicy do Kamieńca Ząbkowickiego jest 1 tor. Ruch osobowy i towarowy na linii czynny, choć zdecydowanie za niski jak na potencjał tej linii. Więcej nt. Magistrali Podsudeckiej:
Kilometraż przystanków i stacji liczony jest od Katowic - wg PLK linia nr 137 Katowice - Legnica (w nawiasie kilometraż osi stacji i przystanków liczony od Jaworzyny Śląskiej):
-
, Kamieniec Ząbkowicki, st., km 177,220 (km 59,546)
-
, Ząbkowice Śląskie, st., km 187,080 (km 49,686)
-
, Piława Górna, st., km 196,991 (km 39,775)
-
, Piława Dolna, p.o. (zlikw.), km 206,174 (km 30,592)
-
, Dzierżoniów Śląski, st., km 208,815 (km 27,951)
-
, Dzierżoniów Dolny, po., km 211,481 (km 25,285)
-
, Mościsko Dzierżoniowskie, st., km 215,552 (km 21,214)
-
, Krzyżowa, p.o., km 219,952 (km 16,813)
-
, Świdnica Kraszowice, st. (zlikw.), km 223,708 (km 13,058)
-
, Świdnica Miasto, st., km 226,796 (km 9,969)
- Świdnica Ciepłownia Zawiszów, boczn.szl., - km 228,652
- Świdnica Electrolux, boczn.szl., km 229,7
-
, Bolesławice Świdnickie, p.o., km 232,216 (km 4,550)
-
, Jaworzyna Śląska, st., km 236,700 (km 0,000)